Blue Guru Games julkaisi The Nemean Lion -nimisen videoslotin muutama päivä sitten, jonka vuoksi päätimme tutustua tähän uuteen pelivalmistajaan hieman tarkemmin.
Haastateltavana on Blue Guru Gamesin kaupallinen johtaja, Kristian Hassell.
K: Aloitetaan hieman roolistasi ja Blue Gurun tiimistä. Miten yrityksenne syntyi ja mistä tiiminne on kotoisin?
Kristian: On mielestäni luonnollista, että kaikkien vuosien työskentelyn jälkeen muiden operaattorien pelien parissa, haluat lopulta luoda omiakin pelejä. Tällainen mahdollisuus ilmaantui muutaman kerran, mutta tällä kertaa kaikki oli kohdillaan ja siten LeoVenturesin tuella syntyi Blue Guru Games.
Olemme tiivis ryhmä ja olemme kaikki työskennelleet yhdessä aiemmin tai tunnemme toisemme sen vuoksi, että olemme kaikki Maltalta. Aloitimme vuonna 2021 ja muutamassa kuukaudessa olimme hankkineet täyden tiimi ja nyt meillä on kumppaneita EU:n alueella, Aasiassa ja Isossa-Britanniassa.
K: Verkkosivustonne kertoo inspiraatiosta Himalajalta ja The Beatlesista saakka. Andy, Blue Gurun toimitusjohtaja, luettelee meditaation ja hengellisyyden omassa esittelyssään. Kuinka paljon nämä asiat vaikuttavat Blue Gurun maailmaan ja pelaajille tarjottuun sisältöön? Alkaako päivä Blue Gurussa meditaatiolla aivoriihen sijaan?
Kristian: On tärkeää linjata brändisi arvojesi ja sinulle tärkeiden asioiden mukaan. Emme sentään aloita päivää meditoimalla, vaikka Andy ehdottomasti niin tekeekin. Me kaikki rakastamme The Beatlesia ja välitämme muutenkin samoista asioista.
Äskeinen heijastuu brändiin ja suhtautumiseemme kaikkeen – pienenä esimerkkinä tuotteemme on tarkoitettu auttamaan ihmisiä rauhoittumaan ja rentoutumaan.
Meillä ei siis ole mitään uskonnollista viestiä. Blue Guru edustaa pikemminkin meidän kaikkien tarvetta rauhoittua, pitää huolta itsestämme ja käyttää aikaa arvoistamme huolehtimiseen, ja jos se innostaa ketään ryhtymään meditoimaan tai tarkempaan pohdiskeluun, olisi se mahtavaa.
Syvällisen inspiraation saaminen vie aikaa, joten meidän on aloitettava laajemmasta lähestymistavasta, mutta lopulta kuluttuja näkee pelejä, jotka ovat hyvin tunnistettavissa Blue Gurun luomuksiksi. Haluamme vain tehdä mahtavia pelejä, välittää iloa ja joskus jonkun sanomankin pelien mukana.
K: Mistä asiasta haluatte, että Blue Guru tunnetaan – kuten niiden persoonallisuus ja sen myötä kokemus, mitä pelaajat voivat odottaa Blue Gurun peleiltä?
Kristian: Käsittelemme teemoja, joita ei juurikaan muiden peleissä ole. Siis mielenkiintoisia teemoja, jotka sisältävät toisinaan sanomankin, josta ottaa tarkemmin selvää.
Tarkastellessamme vertailtavia ja tavoiteltavia brändejä päädyimme Ben and Jerrysiin – se on suuri kansainvälinen yritys, jonka omistaa valtava konserni, mutta se perustuu kuitenkin vahvoihin arvoihin, joista he pitävät yhä kiinni.
K: Miten kuvailisit taivalta ensimmäisestä päivästä alkaen The Nemean Lion -pelin julkaisuun?
Kristian: Kaiken takana on se, että sinulla on toiveissa tehdä jotain hienoa, joskin ilman liikaa hätäilyä. Tässä tapauksessa meillä onkin erittäin laadukas julkaisu. Ensimmäisenä pelinä siitä on syytä olla ylpeä, mutta tiedämme, että emme ole saavuttaneet lopullista päämääräämme, jonka tavoittamiseen mennee kolmesta neljään julkaisua.
K: Ensimmäisen pelin luomisen täytyy olla melko jännittävää ja samalla jopa hieman pelottavaa. Millainen kokemus oli päättää valittu teema, volatiliteetti ja mekaniikka?
Kristian: Siellä olikin säätöä suuntaan ja toiseen tasapainoillen samalla monen asian kanssa. Rakastamme tätä teemaa (kreikkalainen mytologia). Se on hieman tunnetumpi kuin monet tulevista teemoistamme, mutta se on kuitenkin hieno tarina. Päätimme tehdä hahmoista hieman sarjakuvamaisia keventääksemme käytettyä teemaa.
K: Onko teillä kiireinen julkaisuaikataulu vuodelle 2022 vai varaatteko paljon aikaa jokaiselle julkaisulle?
Kristian: Meillä on aggressiivinen suunnitelma. Haluamme tuoda sisältömme ihmisten tietoisuuteen, rakentaa brändin tunnettavuutta ja saada palautetta siitä, mitä pelaajat meiltä haluavat. Saatammekin mukauttaa lähestymistapaamme saadun palautteen perusteella, mutta nyt vuonna 2022 tavoitteena on päästä useille markkinoille vähintään yhdellä pelillä kuukaudessa. Relax Gamingin Silver Bulletin ja Oryxin BlueHornin (alustoja) kautta meillä on loistavat reitti eri markkinoille, pian myös Yhdysvaltoihin saakka.
K: Voitko antaa pelaajille jonkinlaisen tiivistyksen tulevista peleistänne (Octopus Armada, Curse of the Mummies ja Clash of the Seraphim)?
Kristian: Totta kai, mielestäni ne kuvaavat juurikin sitä tyylien ja teemojen laajuutta.
Octopus Armadassa on huoleton sarjakuvatyyli, jossa on kumarrus 50-luvun elokuville. Se sai inspiraationsa arvostettujen tiedemiesten ideasta, joka esitti ajatuksen, että mustekalat voisivat olla todiste panspermiasta – ollen itse vieraita elämänmuotoja. Meillä oli hauskaa sitä tehdessä.
Clash of the Mummies on todella mukava peli, jossa on useita bonusostoja ja muutenkin loistava tunnelma. Siinä nähtävä teema on jälleen tavallisempi ja samalla se on myös ensijulkaisu Relax Gamingin alustalla.
Clash of Seraphim on ruudukkopeli, joka perustuu Serafien ja taivaasta karkotettujen enkelien väliseen taisteluun Vanhassa testamentissa. Se on hieno julkaisu niin tarinaltaan kuin ulkoasultaankin näyttäen samalla sen suunnan, johon me tähtäämme.
K: Millainen pelikehittäjä on ”unelmien” Blue Guru? Onko markkinoilla jokin asema, jonka haluatte tavoittaa, tai pelistudio, johon vertaisitte itseänne tai katsotte ylöspäin?
Kristian: Haluamme tietysti pelaajien viihtyvän, mutta haluamme myös herättää heidän kiinnostuksensa ja uteliaisuutensa käsittelemiämme aiheita kohtaan. Markkinoilla on asema positiiviselle pelintarjoajalle, jolla on hyvät eettiset arvot – siinä asemassa me näemme itsemme.
K: Miten Blue Guru aikoo erottautua muista pelinkehittäjistä erittäin kilpailluilla markkinoilla?
Kristian: Olemalla erilainen ja tarjoamalla täysin erilaista lähestymistapaa brändäyksen ja aiheiden suhteen. Menestys riippuu tietysti siitä, kuinka hyviä pelit ovat, mutta pyrimme tarjoamaan sen tyyppisiä pelejä ja sellaisia arvoja, joiden mukaan elämme.
K: Jotkut kehittäjät ovat onnistuneet lainaamaan tai lisensoimaan mekaniikkoja, kuten Big Time Gamingin Megaways. Onko teillä suunnitelmia työskennellä muiden studioiden kanssa tai hyödyntää joitain pelimekaniikkoja?
Kristian: Saatamme tehdä joitain pelejä käyttämällä kolmannen osapuolen mekaniikkaa osana sopimuksiamme Oryxin ja Relaxin kanssa, mutta meidän fokus ei ole kuitenkaan siinä. Työskentelemme kahden upouuden mekaniikan parissa – ensimmäinen niistä pitäisi julkaista loppukesällä.
K: Kuvailkaa lopuksi Blue Guru Gamesia kolmella sanalla?
Kristian: Saanko neljä sanaa? Pelejä täysi-ikäisille! (Huom. käännös).
Haastattelu on tehty yhteistyössä GMBLRS.com -sivuston kanssa.